FRULLE

Jag har aldrig haft svårt att äta frukost och gillar att duka fram fint, sätta mig med morgontidningen och riktigt njuta. Det finns oändligt med nyttiga och goda frukostar att inspireras av. Själv brukar jag äta samma frukost i ett par veckor och sedan byta. Detta är för att få in en rutin, inte behöva stå och vela framför kylskåpet när man är trött och hungrig på morgonen då man riskerar att ta det som suget vill ha, eller det som går fortast/enklast.



Just nu är jag inne på gröt. Det mättar väldigt bra och jag använder mig att rågflingor för att få en långsammare blodsockerhöjning. Till gröten har jag blåbär, mjölk och antligen banan eller aprikosmarmelad. Denna marmelad är helt underbar, gör den själv och den enda ingridiensen är faktiskt torkade aprikoser!

Recept osötad aprikosmarmelad:
Lägg torkade aprikoser i blöt över natten i lite vatten. Häll så av det mesta av vattnet och koka aprikoserna - det tar bara några minuter. Mixa dem sedan i matberedare eller med stavmixer. I och med att man inte kokat marmeladen med socker har den en bergänsad hållbarhet, koka därför små satser och förvara i kylskåpet uppåt 1 vecka.



För den som vill ha mer protein till sin frukost kan lägga till ett kokt ägg, själv brukar jag spara ägget och äta det till mellanmål på förmiddagen! (Mer frukosttips kommer under veckan)

Kommentarer
Postat av: Jannica

Tack för din kommentar :) Äter du enligt ngn diet?

2011-01-05 @ 11:34:44
URL: http://jannicaaenneby.blogg.se/
Postat av: LINA K - SKRIVER SKRÄCKROMAN!

Låter jättegod den där marmeladen - måste pröva =) Äter också mest gröt till frukost.

2011-01-06 @ 18:19:23
URL: http://eimk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0